Конспекти уроків української мови

Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення. Твір – опис  пам’ятки історії та культури з елементами роздуму на основі власних спостережень  у художньому стилі»  (8 клас)
Мета:
·        ознайомити учнів з пам’ятками історії та культури, основними архітектурними стилями і термінами, особливостями їх опису;
·        формувати комунікативну компетентність на основі текстологічних знань, зокрема вміння описувати пам’ятки культури;
·        ввести поняття: архітектурні стилі, архітектура культових споруд;
·        удосконалювати навички культури усного та писемного мовлення, сприяти збагаченню словникового запасу учнів;
·        розвивати навички критичного мислення, вміння працювати в групах, виконувати проектні завдання;
·        виховувати бережливе ставлення до пам’яток рідного міста. 
Інтерактивні методи: «Ажурна пилка», «Прес», гронування, читання з маркуванням, робота в малих групах.
Тип уроку: бінарний урок формування вмінь і навичок.
Обладнання: Фотовиставка «Це Вінниця, друже!!!», презентація «Архітектурні стилі», словники (тлумачний та іншомовних слів), набори для творчого конструювання.                                                                                                             
                                                                       Той, хто не шанує свого минулого,
                                                                       не вартий майбутнього.
                                                                                          М. Рильський
Перебіг уроку
І. Емоційне налаштування.
Учитель. Нещодавно я почула таку ромову між нашим земляком-вінниччанином і гостем міста..
Гість. Привіт, друже! Чи можу просити тебе про допомогу?
Вінниччанин.. Доброго тобі дня. Звісно, допоможу, чим зможу.
Гість. До Вінниці я приїхав разом з однокласниками із Немирова. Ми працюємо над проектом «Пам'ятки України». Кожен склав власний маршрут, вибравши ті пам'ятки, які йому до душі. Прошу, поглянь мою схему. З якої пам'ятки ти б порадив розпочати маршрут?
Вінниччанин. Гаразд, показуй. Ти розпочав із вулиці Соборної, тут усе зрозуміло. Театр імені Миколи Садовського... Здається я там був колись із класом... Там ще грає оцей актор... Забув прізвище...
Гість. А чи не підкажеш, хто архітектор театру?
Вінниччанин. Мабуть... Мабуть...
Гість. А в якому році встановлено пам'ятник Михайлу Коцюбинському? Хто скульптор?
Вінниччани. Десь у XX столітті. А скульптор... Скульптор...
Гість. А  як пройти до Мурів? Хто їх побудував?
 ВінниччанинМонахи...
Гість. Дякую за таку «допомогу»!
Учитель.   Чи   ж   не   схожі   ми   з   вами   на   цього  вінницького восьми-класника? Щодня проходячи повз всесвітньо відомі пам'ятки культури, чи ж багато про них знаємо? Чи цінуємо шедеври, які перед очима щодня? Маю надію, що сьогоднішній урок допоможе нам більше дізнатися про відомі пам’ятки культури нашого міста. Пропоную переглянути фотографії визначних пам’яток нашого міста та узагальнити ваші враження, дібравши епітети до слова «собор».
1.Гронування.
                                            Величний
   Благословенний                                     Замріяний          
                                             Собор
                  Чистий                                      Сумний
                                             Спокійний   

2.Мозковий штурм.
ü Що дає нам можливість побачити і відчути красу архітектурної споруди?
ü Як людина може ввібрати в себе і передати іншим незрівнянну красу архітектурної споруди?
ü Для чого це потрібно людині?
ІІ. Захист проектів.
Вчитель: Готуючись до уроку, ви об’єдналися в групи для роботи над проектами. Давайте познайомимося з результатами вашої роботи.
1.«Історики». Завдання нашої групи: з’ясувати, які споруди нашого міста є пам’ятками історії та культури.                                                          
Слова «пам'ятник» і «пам'ятка» багатозначні. Так, пам'ятник — це насамперед скульптурна споруда в пам'ять чи на честь кого-небудь, чого-небудь (пам'ятник
Михайлу Коцюбинському). 
Пам'ятка — це предмет культури, що зберігся з давнини: стародавній літопис, видатний літературний твір,  важливий документ, народна дума і народна пісня, визначна давня споруда.
За призначенням пам’ятки поділяються на такі види:
·        оборонні: замок, вал, фортеця;
·        культурні: церква, каплиця, костел;
·        громадські: палац, театр, торговий дім;
                   Першими пам’ятками, що дійшли до нас є вінницькі Мури. У 1611 році було закладено перший вінницький монастир (сучасна будівля архіву).
Тут було відкрито перший навчальний заклад,  де мала здобувати освіту шляхетська молодь Пізніше заклад став колегіумом,  вище якого був тільки університет. У 1624  році було збудовано домініканський монастир (сучасний Свято – Преображенський собор). Третьою важливою спорудою міста є кляштор капуцинів (сучасний костел Марії Ангельської).
                       Варто звернути увагу на цікавому архітектурному зразкові- Миколаївській церкві, що стоїть тепер на Старому місті. Її збудували близько 1726 року у витриманому західно – українському стилі.
Затишна зелена, по- провінційному тиха Вінниця сформувалась багато в чому завдяки творчій діяльності першого міського архітектора Григорія Григоровича Артинова.  Його імя до недавнього часу було невідоме широкому загалу. Відомо, що Г.Г. Артинов  народився у 1860 році. Григорій Артинов – дворянин грецького походження з Ніжина на Чернігівщині.Закінчив Санкт –Петербурзьке будівельне училище. Освіта,  яку отримав Артинов була вищою.Це дозволило майбутньому архітектору проектувати практично будь –які будівлі та споруди. На сьогодні з’ясовано, що перший міський архітектор брав участь у будівництві у Вінниці 39 об’єктів. Серед них усім відомий готель « Савой»,  вінницька вежа, будинок колишньої міської думи, так звана  «Біла зала» , музично-драматичний театр імені М. Садовського.
2.«Архітектори». Наша група досліджувала  архітектурний  стиль будівель   міста.
Споруди -  витвори  архітектури.
Архітектура- це мистецтво проектування, спорудження та художнього оформлення будівель. Кожній епосі притаманний власний архітектурний стиль – сукупність типових рис побудови й оформлення споруд та їх комплексів. У будівництві та в оздобленні будинків міста Вінниці тісно переплітались стильові ознаки ренесансу, бароко, класицизму, а також модерну. Стилю бароко властиві примхливість форм, пишнота оздоб, підкреслена урочистість, переважання декоративного над практичним. Назва терміна «бароко» походить від португальського «перола барока», що перекладається як «перлина вигадливої форми».
              Відомим зразком стилю  бароко є Свято – Преображенський кафедральний  собор. Форма будівлі та її деталі доволі вигадливі. Архітектура ренесансу  несла в собі ідеї гуманізму, пов’язані з широким інтересом до класичної архітектури Греції та Риму.
Модерн- напрямок, що панував у культурі кінця 19- початку 20 століть.  Характерними рисами цього стилю є стилізація, пишність декоративної символічної орнаментики, використання металу, бетону, кераміки. До модерну можна віднести так звану «Білу залу»- будинок колишньої міської думи. Найцікавішим у нашому місті є будинок, в архітектурі якого поєднуються риси  стилю бароко, ренесансу і модерну. Це готель «Савой».
3.«Лексикографи».  Для опису конкретних пам’яток історії і культури ми з’ясували значення деяких архітектурних термінів.
Фасад — зовнішній, лицьовий бік будівлі.(костел Марії Ангельської)
Фронтон — верхня частина фасаду будинку, що становить собою трикутну площину. (костел Марії Ангельської)
Колона — архітектурно оброблена вертикальна опора.(готель «Савой»)
 Ярус —- однотипна частина будинку.
Пілястр – плоский, схожий на колону виступ на поверхні стіни чи стовпа, 
частина будівлі, яка повторюєть­ся по вертикалі. (фасад будівлі розділений пілястрами і колонами- готель «Савой»)
Лоджія- глибока ніша у фасаді будинку, що використовується як балкон.
(у вугловій частині розміщені балкони квасолевидної форми -готель «Савой»)
Декор — прикраса. В декорі широко використані орнаментальні і фігурні рельєфи (готель «Савой»)
Собор — головна чи велика церква міста, головна церква в монастирі.
Баня  — опуклий дах, що має фор­му півкулі.
Дзвіниця- вежа для дзвонів.
Вежа – вузька споруда, що заввишки значно більша, ніж завширшки.
Портал- архітектурно оформлений вхід до будинку.
Цоколь - нижня частина зовнішньої стіни якої-небудь будівлі, що безпосередньо лежить  на фундаменті (Вежа)
3.«Мовознавці».  Ми склали план  опису пам’ятки – будівлі.
                      ПАМЯТКА
І.Розповідь про пам’ятку (коли й хто створив, історія створення).
ІІ. Опис пам’ятки.
1.       Яке призначення споруди?
2.   До якої історичної доби належить пам'ятка?
3.   З якого матеріалу зведено споруду? У якому стилі збудовано?
4.      Які легенди чи перекази про неї вам відомі?
5.   У якому стані перебуває пам'ятка?
ІІ. Ваші враження і роздуми з приводу пам'ятки.
               Для опису пам’яток  підібрали словник тематичної лексики:
споруда: дивовижна, пишна, незрівнянна, грандіозна, велична, тиха, святкова, старовинна:
реліквія: унікальна, історична;
синоніми: баня, маківка, купол; споруда, будівля;
метафори: собор- охоронець людських душ; пам’ятки – перлини на земних долонях, музика, застигла в камені, кам’яні свідки історії;
архітектура- кам’яний літопис історії.
 На вулиці Соборній є собор.
                      Своїми банями, здається, він сягає неба.
                                                   І прямо із Божих долонь
                                                   Він черпає благословення.
ІІІ. Практичне застосування набутих знань.
Учитель. Ви прослухали повідомлення кожної групи, отримали інформацію про найвідоміші пам’ятки нашого міста. Це слугуватиме вам допомогою у виконанні наступного виду роботи. Пригадайте, як ви у дитинстві складали мозаїку. А зараз ви складатимете творчу «мозаїку». Спікерів кожної групи я попрошу підійти і вибрати конверт із завданням. У конверті знаходяться речення, які потрібно розташувати в певному порядку, щоб вийшло зв’язне висловлювання «Твір-опис пам’ятки архітектури».
1.Творче конструювання.
Варіанти текстів для складання мозаїки
По дорозі  до центру  міста височить золотоверхий собор, він він є спільнокореневим словом із назвою вулиці. Свято-Преображенський кафедральний собор знаходиться в історичному центрі міста, серед комплексу   фортифікаційних споруд  Мури, які складалися з монастирів ієзуїтів, домініканців і капуцинів. Сучасну муровану будівлю збудував Михайло Грохольський у1760 році. Коли дивишся на легкий, стрімко зринаючий до неба силует собору, що ніби пливе над Бугом, здається, що природа й мистецтво подали одне одному руки, дружньо працюючи над створенням прекрасної споруди. Велика будівля витримана в стилі пізнього бароко з двома великими баштами на чолі.
Архітектура покалічена пізніше третьою баштою над серединою будинку, щоб позбавити будівлю первісного  вигляду. Храм прикрашено колонами та пілястрами, які уставили щільно все чоло, розбиваючись на карнизах  багатим нагромадженням ліній. У всьому зовнішньому оздобленні можна бачити багатство деталей, вибагливість ліній.Вікна розташовані на другому поверсі строго в ряд, як це робиться в громадських спорудах, а форма цих вікон теж звичайна, лише трохи збільшена. А над усім цим – тонкі, витончені куполи, які тягнуться в небо.
Свято -Преображенський собор сприймається як чудовий витвір мистецтва. Тут забуваєш про життєву метушню, про труднощі й тривоги. На душі стає радісно та світло, ніби торкнулась вона  чогось безкінечно справжнього та вічного.
Ø    На вершині положистої невеликої гори височить церква Миколи. Її стрункий силует, що нагадує трьохщогловий парусник, що немов  «пливе» серед дахів і садків на схилах лівого  берега Бугу, видний здалеку.
Невеличка церква має дерев’яні стіни з брусів зрубом Рублені стіни видно тільки під підддашком.   Вище стіни обшиті прямовисними дошками. Будівля складається з трьох зрубів Стіни зрубів нахилені до середини, перехоплені по висоті горизонтальним діленням, який ділить всю будівлю на яруси. Навколо першого ярусу влаштована крита галерея у вигляді аркади Другий ярус найвищий. Тут у середньому зрубі влаштовано велике, у  формі прямого хреста вікно. Церква увінчана трьома бароковими банями  на восьмибічних підбанниках.
Цей храм вважають чудотворним. Якщо в людини горе, то є прикмета: потріб-но поставити свічку Святителю Миколаю і попросити в нього заступництва.
Ø    Одна з найдавніших пам’яток історії міста Вінниці – це капуцинський монастир ( сучасний  костел Марії Ангельської). Зовні це велична  біла споруда, яка справляє враження міці та несхитності. 
Монастир заснував 1745 року вінницький староста Людвиг Калиновський.
Архітектура собору проста. Високе біле чоло  з простим скупим оздобленням має вікна лише на другому поверсі. Трикутний фронтон має з двох боків криволінійний перехід до нижчої поширеної частини. Дах з стародавньої дахівки справляє враження височини його через круті похили. Тільки кам’яний хрест на передньому фронтоні підіймається над дахом. Увесь костьол, не маючи майже архітектурних оздоблень, підноситься могутньою суворою фортецею.
Розглядаючи стиль монастиря, варто зауважити, що статут ордену капуцинів забороняв зайві оздоби в костьолі: ось чому виникла ця проста, бідно оздоблена, але могутня та виразна своєю формою капуцинська фортеця.
    І сьогодні костьолом милуються тисячі людей, відчуваючи захоплення і зачарування майстерністю стародавніх майстрів, довершеністю і простотою ліній і форм.
Ø    Архітектуру називають кам’яним літописом історії. Справді, що краще за будівлю може розповісти про людське життя? А ще її називають застиглою в камені музикою. Бо, як  і музика, це чудове мистецтво чарує й вабить душу.   Хто з вінничан не знає готелю «Савой» на Соборній вулиці? Це одна з найоригінальніших у нашому місті споруд. 
У 1921 році за проектом архітектора Арти-нова побудовано готель «Савой». Приміщення 5 -ти  поверхове, шостий поверх не зберігся, побудоване з цегли. В  архітектурі  поєднуються риси  стилю бароко, ренесансу і модерну.   Фасади розділені пілястрами і колонами.  У вугловій частині будку розміщені балкони квасолевидної форми. Декоративне купольне завершення не збереглося. Будинок зверху має карниз, вугли якого виділені обелісками. В декорі широко використані орнаментальні і фігурні рельєфи.
ІV.Узагальнення та систематизація знань.
1.     Зачитування учнями створених описів.
2.     Обговорення та редагування.
V. Оцінювання результатів роботи.
VІ. Домашнє завдання (диференційоване)
Ø Адаптувати опис однієї із памяток історії та культури міста для буклету «Моє місто».
Ø Створити рекламний текст для туристичної компанії однієї із пам’яток історії та культури міста.
Ø Створити опис пам’ятки історії та культури Вінниці для однієї із соцмереж.

Тема: Джерела української фразеології. (10 клас, профільний)

Мета: поглибити знання учнів про можливі джерела походження фразеологізмів, їх виховний потенціал; удо­сконалювати вміння розпізнавати в текстах фразео­логізми, визначати їх вид та пояснювати значення, формувати комунікативні вміння доречно й пра­вильно використовувати фразеологічні одиниці в мовленні; виховувати у школярів любов до фразе­ологічного багатства рідної мови, відчуття її краси.
Міжпредметні зв'язки. Народнопоетичні фразеологізми. Фразеологізми у художніх творах (українська і зарубіжна література; історія України; всесвітня історія). Фразеологічні відповідники в різних  мовах (іноземні мови).
Тип уроку: формування  знань, умінь, навичок.
 Обладнання: підручник, навчальні посібники із орфографії та мовного розбору, презентація, словники, Інтернет-ресурси.

Перебіг уроку
І.Організаційний етап
ІІ.Актуалiзацiя опорних знань, умiнь, уявлень та життєвого досвiду.
1. Пунктуаційний практикум. Записати  речення. Знайти у них фразеологізми. Пояснити їх значення. За потреби скористатися словником. Визначити тип  фразеологізмів.

Ходім додому, там мати місця собі не знайде (М. Вінгра- новський).
Дмитро ламав голову над іншим (ІО. Збанацький). 3. Хлопців як вітром здуло. Вони повмощувались на задньому сидінні (Б. Терен). 4. А до криниці — рукою подать. Ось вона — проти центрального входу (С. Зінчук). 5. Богдан між ними, як між двох вогнів (Л. Костенко). 6. Гідне подиву, що його не стяла шабля, що його не затоптали в болото кінські копита, що воно не розвіялося у вихорі навальних орд, а залишилося сіллю землі й народу (Б. Харчук).


2. «Почережні запитання»
   Що вивчає фразеологія?
   Які фразеологізми називають фразеологічними зрощеннями?
   Які фразеологізми називають фразеологічними сполученнями?
   Які фразеологічні одиниці називають фразеологічними висло­вами?
   Які фразеологізми належать до фразеологічних єдностей?
   Які з них є висловами? Чому?
   Яка різниця між прислів’ями, приказками та фразеологізмами?

ІІІ.Мотивацiя навчальної діяльності
1.   «Одним словом». Замінити фразеологізм одним словом
Ані рудої миші — безлюдно. 
Брати на кпини — насміхатися. 
Вітер у голові — несерйозний, легковажний. 
Грати очима — кокетувати. 
За холодну воду не братися — ледарювати.
ІV.Оголошення теми, мети, завдань уроку
V.Вивчення нового матерiалу (первинне засвоєння)
1.Перегляд презентації або таблиці. Записати прилади висловів за допомогою довідки з підручника
 
3 фольклору 
 З античної міфології
3 Біблії
Вирази виробничо- професійного походження
Влучні вирази видатних людей
(крилаті вислови)





2.   Усний коментар про джерела фразеології (приклади у впр. 514)
VІ.Осмислення нових знань, умінь
1.   Робота в групах із Інтернет-ресурсами
І група – дібрати прислів’я
ІІ група – приказки
ІІІ група – народні порівняння
ІV група – приповідки і побажання
2.   Самостійна робота. Витлумачити походження фразеологізмів
Олімпійський спокій
Олімп — це гора в Греції, яку в давнину вважали священною. Греки вірили, що на ній живуть боги, котрих називали олімпійцями. Вони могли гніватися, і тоді говорили: «Олімпійські громи лунають». Боги панували над світом, нікого не боялися і нікому не підкорялися, завжди стояли над повсякденними турботами і тому відзначалися стриманістю, незворушним, величним спокоєм.
Фразеологізм «олімпійський спокій» відомий у двох значеннях: так кажуть про представників влади, які байдужі до людських турбот; а також про непорушну велич, непохитний спокій і самовладання.
Опудало горохове
Здавна селяни, щоб відлякати птахів, виставляли на полях опудала — фігури людей, зроблені зі збитих навхрест рейок і вдягнені в лахміття. У такий спосіб захищали врожай кукурудзи, соняха, квасолі. Однак у фразеологізмі прижилося тільки горохове опудало. Так називають людину, одягнену безглуздо, кумедно, без смаку.
Осідлати Пегаса
Фразеологізм має античне походження. Пегас — чарівний крилатий кінь. Стародавній міф розповідає, що Пегас злетів на Олімп, де приносив Зевсові грім і блискавку. У ІІІ тис. до н. е. александрійські поети створили легенду про Пегаса як про коня поетів. Якось музи співали так гарно, що вся природа слухала їх у заціпенінні, а гора Гелікон від захоплення почала швидко рости і досягла аж до неба. Тоді олімпійські боги наказали Пегасу повернути гору назад. Кінь ударив по ній копитом, утоптавши в землю, а на місці удару забило джерело Гіппокрена.
Кожен, хто пив воду з цього дивовижного джерела, раптом починав говорити віршами. Відтоді Пегас і став конем муз, а пізніше поетів. Фразеологізм «осідлати Пегаса» означає стати поетом.
Останній із могікан
Могікани — це індіанське плем’я Північної Америки. Європейські колонізатори, що припливли освоювати новий континент, виселяли їх з обжитої землі на території сучасних штатів Нью-Йорка, Пенсільванії, Огайо та ін. Індіанці, серед них і могікани, вели тривалу тяжку боротьбу із загарбниками. Та сили були нерівні. Американський письменник Дж.-Ф. Купер (1789—1851) присвятив цій події роман «Останній із могікан», у якому повідав про непросту долю останнього представника славетного племені. Завдяки популярності роману його назва поширилася і набула узагальненого значення.
Фразеологізм «останній із могікан» означає останнього представника будь-якої групи людей, роду, народності.
VІІ.Закрiплення, систематизацiя та узагальнення
1.   Творча робота. Підготувати повідомлення для радіопередачі про походження одного фразеологізму (скористатися словником)
2.   Виступи «дикторів» радіомовлення, редагування «слухачів»
VІІІ.Пiдбиття пiдсумкiв уроку
1. Листок   оцінювання вміння висловлюватися
Ім'я, прізвище
Критерії оцінки (0 — потребує вдосконалення; 1 — задовільно; 2 —
прекрасно)
     
Критерії
Бали

  Я вмію підбирати аргументи та чітко висловлювати їх


       Я вмію робити логічні висновки


      Я успішно застосовую парафразування
      Я вмію ставити запитання


      Я вмію сказати «ні»


  Я вмію аргументовано відповідати на критику



ІХ.Iнструктаж щодо виконання домашнього завдання
1. § 42, виписати фразеологізми з різних джерел (за походженням).


     


Немає коментарів:

Дописати коментар